P.D. KNEZGRAD

Lovran, Croatia

Živi Bunari - Male Brisnice (kružna tura)

Nedjelja, 31.03.2019.

Na Podgorju Velebita iznad Živih Bunara, smjestile su se Male Brisnice na prosječnoj nadmorskoj visini 515 m. Selo je orijentirano  u pravcu sjeverozapad – jugoistok u dužini okvirno 500 m, gledano od ulaska u selo do Božine kuće – (koju uz dopuštenje vlasnika koriste lovci, pa se često naziva i Lovačka kuća). Selo je smješteno na rubu plodne zaravni koja se nekada obrađivala – danas, zaraslu samoniklom borovom šumom. Omeđena je sa sjeverne strane kamenjarom i manje poznatim vrhovima, glavicama i kukovima. S primorske strane omeđena je izduženim hrptom s najvišim Jadrijevim vrhom (523,5 m). Do Malih Brinica od Živih Bunara  laganim hoda stiže se za 2 h.

Ulazak Ulazak u napušteno selo Male Brisnice

PRISTUP AUTOMOBILOM (do Korenice)
Iz Lovrana do čvora Matulji, ulazimo na autocestu i vozimo se do njenog kraja, gdje i završava iznad Kraljevice. Nastavljamo dalje vožnju Jadranskom magistralom do Senja, gdje će nas čekati Danijela Kremenić - predsjednica PD Zavizan Senja  i njen suprug Ivo Kremenić, poznatiji pod imenom „Krema“ - naš vodič za ovaj izlet - nemarkiranom stazom  od Živih Bunara do Malih Brisnica. Nakon kraćeg dogovora uz jutarnju kavicu, nastavljamo vožnju magistralom (34 km) do Živih Bunara, od kuda je i početna točka ovog planinarskog izleta. Tu na proširenju s desne strane ceste ima dovoljno mjesta za parkiranje više automobila. Dužina puta 120 km. Vrijeme vožnje sa stajanjem u Senju 2 h i 20 minuta.

ISHODIŠNA TOČKA POHODA (s karakterističnim putnim točkama)
Jadranska magistrala - Živi Bunari (237 m), Lokva (510 m), Male Brisnice (500 – 510 m), Lovačka kuća -Božina kuća ( 507 m). Povratak istim putom do Lokve, od kuda se nastavlja kružna tura do Živih Bunara (237 m). Ukupna dužina staze - očišćenog gpx traga 7,5 km. Vrijeme gpx traga 4 h i 09 minuta. Visinska razlika pri usponu 510 m, pri silasku 498 m. Minimalna visina 237 m, maksimalna 606 m. Prosječan nagib puta 15%.

Izvod iz analize gpx traga

Opis puta

PD Knezgrad Lovran 31.03.2019. organiziralo je jednodnevni izlet na Velebit – kružna tura Živi Bunari – Male Brisnice – Živi Bunari. Prijevoz je organiziran osobnim automobilima. Kako je ova staza nama nepoznata i nije markirana, za tu svrhu imali smo vodiča Ivana Kremenića  - zvanog „Krema“, iz PD Zavižan iz Senja, čovjeka koji velebitsko Prigorje izvrsno poznaje.

Uspon započinje s magistralne ceste iz mjesta Živi Bunari. Na samom početku staza prolazi pored ruševne kuće Dane Vukušića - velikog zaljubljenika i poznavatelja Velebita. Nakon stotinjak metara staza skreće oštro lijevo, prolazi kroz selo na kraju kojega s desne strane puta nalazi se očuvani zidani bunar. Izlaskom iz sela staza nastavlja širokim i lijepo građenim putom koji vodi kroz nisko mediteransko raslinje, te nas uskoro dovodi do raskrižja putova. Desno put nastavlja za Stinicu, naš nastavlja lijevo prema Malim Brisnicama.

Na parkiralištu – pripreme za pohod

Napuštena i ruševna kuća Dane Vukušića - velikog zaljubljenika i poznavatelja Velebita

Kroz selo

Na blago polegnutom dijelu staze

Na građenom dijelu staze

Nakon 20-ak minuta hoda dolazimo do prvog (neoznačenog ) raskrižja putova, na kojemu mi skrećemo oštro ulijevo za male Brisnice. Desno staza nastavlja prema Pavičića kuku i Stinici. Od ovog križanja slijedimo lijepo građenu podzidanu stazu, koja svojom izvedbom podsjeća na Premužića stazu. Veliki dio ove dionice vodi po izhipsi Zala Drage, prolazi preko manje zaravni i dalje nastavlja do Samograda, iznad kojeg se nalazi čuveni Brisnički Bunar za piće i lokva iznad njega za napajanje životinja. Na dvije pozicije u bunaru za piće  izgrađene su kamene stepenice koje su služile za silazak u bunar kada se spusti nivo vode. Lokva nije obzidana i prirodno je prilagođena kao pojilište za životinje. Trideset metara prije bunara nalazi se drugo križanje putova: desno odvaja se put za Vlaku  kojim ćemo se mi vratiti prema Živim Bunarima i na taj način zatvoriti kružnu turu ovog planinarskog izleta. Kod bunara napravili smo dužu pauzu za odmor i marendu.

Pogled unazad

Blago polegnuti dio staze

S ovog dijela staze lijepo se vidi otok Rab u svoj svojoj veličini

Bunar koji je služio za piće (nikad ne presuši)

Lokva – pojilište za životinje

Vrijeme marende

Nakon duže pauze slijedimo široki put koji vodi između visokih ograda na kojima je na više mjesta ostavljen prolaz za silazak u polje ili do nižih ograđenih liha – (leha). Od bunara do ulaska u Male Brisnice na dužino 600 m, treba desetak minuta. Uslijedio je obilazak starih i ruševnih kuća. Dolaskom na kraj Brisnica, odlučili smo produžiti dalje nekoliko minuta do Božine kuće - (Lovačke kuće). Nekoliko fotografija i povratak istim putom do Bunara.

Na putu prema Malim Brisnicama  između ograda

Na stazi prema M. Brisnicama

Savršeno lijepo izgrađen suhozid – pravo remek djelo

Ulazak u selo – Male Brisnice

Obilaskom sela, na svakom koraku vidljivi su tragovi i nekadašnja prisutnost Podgorskog načina života. Posljednji stanovnik napustio je ovo selo osamdesetih godina prošlog stoljeća. Za sada ovim stazama prolaze samo lovci.

Gotovo ispred svake kuće vide se krunice od šterne

Pogled u unutrašnjost šterne (gusterne, cisterne…)

Božina kuća. Do ove kuće nekada je dolazila makadamska cesta. Danas je potpuno neprohodna za sva terenska vozila.

Pri povratku iz Malih Brisnica naš vodič Krema pokazao nam je kuću iz koje se posljednji stanovnik iselio 80-ih godina prošlog stoljeća. Pored toga, kao dobar poznavatelj ovih krajeva i načina života pružio nam je mnogo detalja i informacija.

Prisjeća se Krema da je prije nekoliko godina ova kuća imala očuvan krov, danas se već urušava. Na svakom koraku se osjeća nekadašnja prisutnost Podgorskog načina života. Vraćamo se istim putom do Brisničkog bunara, i raskrižja na kojem mi nastavljamo lijevo u pravcu istoka prema Vlaki. Nakon prijeđenih 250 m staza nas dovodi do manjeg prijevoja na kojem je i križanje putova. Desno odvaja se zapuštena i zarasla staza za selo Vlaka. Na tom križanju mi krećemo lijevo na široku građenu i popločenu stazu. Ovaj dio puta gotovo je položit i nakon prijeđenih 500 m, građeni put prestaje. Na kraju tog građenog puta uslijedio je  kraći spust kroz uvalu, nakon toga staza se oštro uspinje po serpentinama, te izlazi na veću zaravan, gdje doseže najveću visinu ovog puta. Od te zaravni u prvom dijelu slijedimo stazu  koja je gotovo polegnuta, a nakon toga započinje polu kružni spust kroz kamenjar između Panosa (634,2 m) i Križevača (723 m) do velike lokve  (bunara) na predjelu Torak.

Lijepo uređena i popločana staza

Zajednička fotografija

Još jedna skupna fotografija s ove prekrasne staze

Silazak sa građene staze na drugu stranu uvale

Lokva na predjelu Torak

Tu smo napravili drugu dužu pauzu za odmor i osvježenje, a nakon toga nastavljamo silazak do Pavičića kuka i prijevoja na kojem je se nalazi raskrižje putova. Lijevo odvaja se staza za Stinicu, mi nastavljamo desno prema Živim Bunarima. Spuštamo se vrlo strmom stazom po oštrim serpentinama, te ubrzo stižemo do 1. raskrižja, na kojem zatvaramo ovu kružnu turu. Dalje slijedi silazak istim putom do Živih Bunara, gdje i završava ova naša avantura planinarenja. Kako smo imali dovoljno vremena, na prijedlog vodiča Kreme prihvatili smo otići na vidikovac Zavratnica, od kuda se istoimena uvala vidi kao iz aviona. Nakon svega uslijedio je ručak u Senju .

Na stazi pri silasku

Kratka pauza

Dolazak na prijevoj i raskrižje podno Pavičića kuka. Lijevo Stinica, desno Živi Bunari.

Na stazi pri spustu prema Živim Bunarima

Dolazak na parkiralište – Živi Bunari

Uvala Zavratnica s istoimenog vidikovca

Pogled s vidikovca na uvalu Zavratnica

U nastavku slijedi: gpx tragovi na Google Earthu, na topo karti, vertikalni profil staze, 3D prikaz staze, te LINK – album fotografija koje nisu obuhvaćene ovi putopisom.

Gpx tragovi na Google Earthu

Gpx tragovi na topo karti